In vino veritas

19. 10. 2017 3:00:10
Je to zdraví prospěšné, kalné jako Botič, blahodárně to působí na nervovou soustavu a činnost srdce, chutná to líp než projímadlo, a dostane se to jenom v určitém ročním období. Co je to?

No přece burčák, politicky nekorektně také známý jako "mléko starců." To je mi divné, že se babky a feministky doposud nevzbouřily, a nepožadují změnu názvu na "mléko osob v důchodu!" Nebo že by čekaly, až si toho všimnou hnidopiši v Bruselu, a dychtivě se ujmou nápravy? Třeba se nechají slyšet, že - bla bla bla - burčák neobsahuje předepsané množství živočišných tuků, není dostatečně bílý, a proto se nesmí nazývat mlékem.

Mne by spíš zajímalo, proč a jak se burčák stal specialitou právě českou. Mimo jiné mě i napadlo, jestli s tím náhodou nemá něco společného nedočkavost? O Češích se přece říká, že jsou národ uspěchaný (kdo nevěří, ať si jde stoupnout někam na přechod pro chodce), s vinaři to tudíž začne šít už koncem července, a ve své netrpělivosti nenechají řádně dokvasit část úrody. Ale ať už za tím vězí cokoliv, v tomto případě to není na škodu.

Pro mne je burčák, bohužel, nápojem téměř neznámým. Poprvé (a naposledy) jsem ho ochutnala před dvanácti lety, když o něm nadšeně básnil jeden z mých nepočetných příbuzných. Neměla jsem důvod mu nevěřit, neboť v oboru alkoholických nápojů byl uznávaný expert, a proto jsem ho požádala o názornou demonstraci přímo v "terénu." Jo jo, to je holt ta moje zvědavost; kdybych byla Felis catus, ani těch devět životů by mi asi nestačilo.

Že by se zdráhal jsem neočekávala, a tak se mi dostalo možnosti prozkoumat útroby kvelbu, kde prý servírují nejlepší burčák na světě (Výčep jihomoravských vín ve Strašnicích). Což jsem samozřejmě, díky své neznalosti, posoudit nemohla. Mok je to však dobrý, i když kapku záludný, obzvláště když si ho člověk dopřeje přes míru. Staří vinaři sice říkají, že burčáku bychom měli vypít tolik, kolik nám v těle koluje krve, ale já nevím; ona ta sladká limonádička, co se tak dobře bumbá, možná opravdu dokáže povzbudit činnost srdce. Jenže po nějakém tom litříku umí i zdárně otupit činnost mozku, a nepěkně zakvedlat vnitřnostmi. Ovšem na druhou stranu: Po zkušenostech z podzimu L.P. 2012...

V každém případě se doporučuje dávat cestou z "burčákoviště" pozor na policajty. Specielně teď, když jim bylo nedávno nekompromisně nařízeno přestat lelkovat, a začít konat.

Takže na zdraví, dámy a pánové! Sezóna této zdravé laskominy je, tak říkajíc, v plném proudu, a do konce listopadu pořád ještě zbývá spousta času.

Autor: Jarka Jarvis | čtvrtek 19.10.2017 3:00 | karma článku: 6.97 | přečteno: 187x

Další články blogera

Jarka Jarvis

Hop sem, hop tam: Zkamenělý les

Oblast, kde leží arizonský Petrified Forest, vznikla před více než 200 miliony let. Dovede si takhle dlouhou dobu vůbec někdo představit, když dnešní mladí si myslí, že bezmobiloví babyboomeři žili v hlubokém pravěku?

4.3.2024 v 14:00 | Karma článku: 10.03 | Přečteno: 132 | Diskuse

Jarka Jarvis

Letos to určitě splním!

Kolik lidí si tohle asi říká, poté, co po silvestrovském veselí (a s opicí na zádech) vklopýtá do nového roku? A kdo si na své bláhové záměry vzpomene, když ho přestane brnět hlava od petard a dělobuchů?

23.1.2024 v 15:30 | Karma článku: 8.89 | Přečteno: 153 | Diskuse

Jarka Jarvis

Mozek v kalhotách

Většina orgánů a součástek lidského těla má svoje místo, které mu konstruktér přiklepnul. Ale život není peříčko, a tak se občas stane, že nám vypadnou oči z důlků, spadne sanice na zem, nebo srdce do kalhot.

29.11.2023 v 21:55 | Karma článku: 11.18 | Přečteno: 289 | Diskuse

Jarka Jarvis

Má milá, nic se nebojíš?

S Olšanskými hřbitovy jsme už dlouho přátelé. A nejenom proto, že jsem na ně deset let koukala z okna, přes tehdy ještě nepočmáranou zeď.

20.10.2023 v 7:10 | Karma článku: 13.03 | Přečteno: 236 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Helena Vlachová

Můj syn

Vždy jsem si přála mít tři syny. Jenže člověk míní a Osud mění. Nakonec zůstalo jen při jednom synovi.

19.3.2024 v 6:37 | Karma článku: 10.55 | Přečteno: 284 | Diskuse

Olga Medová

Útřivé

Nevstoupíš dvakrát do stejné... lavice. Lavice Dejvice, rýmovačka...Budova Fakulty architektury od Aleny Šrámkové. Plně obsazené řady. Přednášející za katedrou. Prezentace s fotografiemi.

18.3.2024 v 23:55 | Karma článku: 9.12 | Přečteno: 117 | Diskuse

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma článku: 12.17 | Přečteno: 442 | Diskuse

Ján Chomík

U kaderníka

Márne sa snažím spomenúť si, kedy som bol prvýkrát u kaderníka. Je to však pravdepodobne jedna z tých spomienok, ktorú moja pamäť už definitívne pochovala.

18.3.2024 v 18:37 | Karma článku: 7.43 | Přečteno: 116 | Diskuse

Josef Ulman

Ja ně prarassijskij...!

Včera jsem na jednom fóru dostal tip na video nechvalně proslulého Petra Hájka, ve kterém dělá rozhovor s Jindřichem Rajchlem.

18.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 21.99 | Přečteno: 589 | Diskuse
Počet článků 142 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 443

Píšu blbě, ale píšu ráda. Navíc jsem politicky nekorektní, nevlastním chytrý telefon, a v důchodu mám tolik času, že absolutně nic nestíhám.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...