Metamorfóza jazyka českého

Časy se mění, lidé s nimi, a pokrok si obul sedmimílové boty, v nichž se občas zapotácí. Moje babička s dědečkem by se nestačili divit, co všechno dnes lidem pomáhá být chytrými! A nejenom to; oni by asi měli potíž se i domluvit.

Moje mateřština totiž dostává parádně na frak. Tím nemyslím gramatické či pravopisné chyby, jež učitelé znechuceně zatrhávají červenou tužkou, nechápajíce, jak někdo může bejt tak blbej. Ne, já mluvím o výrazech, přejatých většinou z angličtiny a používaných tam, kde pro ně existuje příslušné české slovo. Jistě, každý jazyk se neustále mění, ale ten náš to bere skokem a rozvíjí se rychleji, než životní úroveň v reálném socijálizmu.

Proto k vám, milí čtenáři, touto hatlapatlaninou teď promluvím, abych se v ní trochu pocvičila. Vždyť já taky chci být světová, a s mojí zastaralou češtinou jsem určitě všem jenom k smíchu.

Nastává doba vakací, a jelikož preferuji teplé počasí před zimou, dysajdovala jsem, že tejknu trip do Arizóny. V této destinaci určitě nebudu potřebovat svůj fleecový bomber ze secondhandu, ba právě naopak. V těchto dnech tam jsou taková vedra, že na ranveje letiště Sky Harbor by raději nelezl ani pták Fénix.

Arizónu jsem čúzla po pilné rešerši v bedekrech a browserech, při čemž jsem dávala pozor na dezinterpretaci. To víte, on se ten fine print špatně čte i s brýlemi. Selektovaná lokalita oferuje pitoreskní přírodu, spektakulární scenérii, a navíc to je pravých mužů zóna, kteréžto já děsně adoruji. Takový gentleman s tvrdými pěstmi a kolty proklatě nízko, co se nerozpakuje pacifikovat hrubiány střelbou od boku, to je přece bodyguard téměř tak schopný, jako dabl-ou seven.

Tiket do letadla už mám zabukovaný - poletím obrovským jumbem, a bydlet budu v jednom famózním hotelu. Jezdí sem prý celebrity a influenceři, dveře otevírají doormeni a lagič hendlují liftboyové. Pobyt je all-inclusive, cena dumpingová, kompletní satisfakce garantována. V bookletu jsem si také přečetla, že apartmán je dekorovaný drapériemi a rustikálním nábytkem, a hosté se zde mohou cítit absolutně sejf; premisy jsou vybaveny alarmy, a v okolí se nenalézají žádné slumy. Tady není nutné být vigilní a nosit s sebou bejsbólku, jako kdybych vizitovala třeba Mexiko! Nehledě k tomu, že se nemusím nechat vakcinovat proti sviňské (nebo to je prasečí?) chřipce, která v Arizóně zatím neřádí.

Exkluzivní lobby na main levlu tohoto renomovaného establišmentu je plné butiků, nabízejících široký sortiment různých artefaktů a nejnovějších designérských outfitů. Je tu i fitcentrum, v němž si elitní klienti mohou protáhnout své rigidní skelety strečinkem, a kofišop, otevřený 24/7, který neklouzuje ani o státních holidays. Perfektní místo ke konzumaci cereálií, donutů, cupcaků či cookiechipsů, luštění puzzlů, čtení komiksů a oglování bodybuilderů, vycházejících - pokryti hydratační emulzí a intimsprejem - ze dveří vedlejšího gymu. 

Ti se mi přece jenom líbí víc, než beachvolejbalistky.

Bazická nabídka různých happeningů a outdoorových aktivit je také excelentní, zatím si však nejsem jistá, v kolika z nich budu participovat. Raftovat po Colorádu nemíním, bouldrovací stěně se pro jistotu vyhnu velkým obloukem, a jogging? Ale jděte, takový nonsens; to je pro mne tortura! Co kdybych při něm zkolabovala, a museli by mě resuscitovat? Raději si leasnu off-roada nebo pikap (to dependuje na tom, za co čárdžují víc), a vydám se vedle do Nevady gamblovat. Tedy, ne že by mě gamblerství nějak interesovalo. V jackpotu jsem nikdy nic nevyhrála, ale karty ve Vegas přece jenom šustí o něco hlasitěji.

Už se na ty dva týdny docela těším. Budu relaxovat u poolu, poslouchat šumění palmtopů pod azurovým nebem, endžojovat open air koncerty, aplaudovat performancím exhibujících entertainerů a buskerů, a degustovat refrešující drinky, připravené blendery s extenzivní experiencí. Co já vím, možná tu servírují i můj oblíbený mok, "Chateau Radyně Brut společnosti Bohemia Sekt ze Starého Plzence!" Musím si ovšem dávat pozor, abych nenasávala v excesu; to bych taky mohla skončit dehydrovaná, zdevastovaná a zdegustovaná nepříznivým rezultátem.

Všechny indicie nasvědčují tomu, že můj pobyt v zemi Navajů bude sukcesní. Sice budu misovat Teda, ale on se určitě adjustuje. I když v duchu vidím jak, frustrován mou absencí, podléhá fastfoodové kultuře. Což určitě uvítají selfmademani-hotdogáři ve foodtrucích, kteří z něj budou profitovat. Jenom doufám, že můj drahý mezitím nebude fuckovat jinou, ale takový fatální error určitě nespáchá.

Akorát to vedro mi dělá trochu starosti. Snad v regionu, kam se chystám, nebudou zrovna hořet nějaké buše! To bych pak asi byla nucena své grandiózní plány skrečovat.

Uf, tento exrsajz v rodném jazyku mě zcela vysílil. Jdu si dát energydrink, ale nejdřív do sebe hodím antacid. Ono se mi totiž z ničeho nic udělalo šoufl.

Soráč, a mějte hezký den.

Autor: Jarka Jarvis | pondělí 26.6.2017 20:24 | karma článku: 16,57 | přečteno: 519x
  • Další články autora

Jarka Jarvis

Sportem k lékaři

12.4.2024 v 11:02 | Karma: 14,39

Jarka Jarvis

Hop sem, hop tam: Zkamenělý les

4.3.2024 v 14:00 | Karma: 10,36

Jarka Jarvis

Letos to určitě splním!

23.1.2024 v 15:30 | Karma: 8,90

Jarka Jarvis

Mozek v kalhotách

29.11.2023 v 21:55 | Karma: 12,30

Jarka Jarvis

Má milá, nic se nebojíš?

20.10.2023 v 7:10 | Karma: 13,53